Elk seizoen van Keukenhof stromen interviewverzoeken binnen. Toch valt het niet altijd mee om met de opening van de bloemententoonstelling het nieuws te halen, weet woordvoerder Annemarie Gerards. Wat is haar ervaring met journalisten en welke boodschap wil het park naar buiten brengen? “Het laden van het icoon – de tulp – is belangrijk, en daar zitten wij als woordvoering bovenop.”
Hoe zag de dag van de opening eruit?
“Op 23 maart om acht uur ’s morgens opende het lentepark, en daar was de pers voor uitgenodigd. Er waren ook al veel interviews in de weken voor de opening afgenomen. De pers van de nationale dagbladen schreven achtergrondverhalen, bijvoorbeeld over hoe de medewerkers van ons park het voor elkaar krijgen om alles acht weken lang in bloei te laten staan. Trouwens, niet alleen de pers werd geïnformeerd; ook touroperators, de bijna duizend extra medewerkers en de mensen die hier in de omgeving wonen. Daarom plan ik veel werk vooruit. Ook als we geopend zijn blijven de interviewverzoeken voor rtv-opnames en influencers van internationale en nationale media binnenkomen. In acht weken tijd ontvangen we wel 1.500 journalisten. Tijdens onze dagelijkse kick-off bespreken we altijd welke media er aanwezig zijn. Dan zijn alle medewerkers op de hoogte en kunnen we ze goed faciliteren.”
In het toerisme staat gastvrijheid voorop. Hoe belangrijk is gastvrijheid voor een woordvoerder?
“Heel belangrijk! De pers is een van je stakeholders en die is net zo belangrijk als je parkbezoeker en de bollenkweker. Ik zie het als een win-winsituatie: wij willen de media graag ontvangen en zij moeten hun werk kunnen doen. Het is dan ook van belang om wederzijds de verwachtingen te managen. Vakjournalisten hebben doorlopend toegang tot ons park. Belangrijk, want een natuurpark is iedere dag anders. Soms zeggen we nee, bijvoorbeeld tegen de productie van grote videoclips. Voor dat soort dingen wordt het park te druk bezocht.”
Je bereidt je vast goed voor op interviews. Ging het ook weleens mis?
“Dat is alweer even geleden, maar ik weet het nog goed”, lacht ze. “Een artiest zou een videoclip in het park opnemen. In dit geval een kleine productie, dus we vonden het goed. Eenmaal bezig, zagen we dat die man veel te weinig kleren aan had. Natuurlijk heb je nooit helemaal scherp wat iemand precies komt doen, maar hierdoor heb ik wel geleerd om op alle gebieden door te vragen.
Ik weet ook nog goed dat de Amerikaan Al Gore op bezoek zou komen. Op de fiets! Met de Amerikaanse ambassade spraken we af dat er pers bij mocht zijn, alleen de journalisten maakten onderweg al foto’s. Uiteindelijk keerde deze meneer om; hij vond de persbelangstelling te groot. De aardbeien met slagroom, die voor ons bezoek waren bedoeld, hebben we samen met de journalisten opgegeten… Een foto hiervan stond groot op de voorpagina van een landelijk dagblad. Waar het ook aan lag, met elkaar hebben we dit niet goed gedaan.”
Baal je ook weleens van het werk van een journalist?
“Niet zozeer bij Keukenhof. Wel heb ik die ervaring toen ik woordvoerder was bij de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. We hadden een relevante boodschap. Maar het project had veel geld gekost en dus werd dit onderwerp het hoofdthema van elk artikel. Zelfs een keer toen we tijdens het gesprek helemaal niet over de kosten gesproken hadden… Nieuws is nieuws, dat snap ik ook wel. Maar als de journalist een architect spreekt over de urgentie van groene steden, dan schrijf je niet alleen over de kosten! Dan vraag je een interview met de directeur. Ik kijk terug op een megamooi project, maar voor mij als woordvoerder was het soms zwaar. Tegelijkertijd leer je daar ook van.”
Waar ben je trots op, als je kijkt naar dit seizoen van Keukenhof?
“Op hoe mooi de Nederlandse media de afgelopen weken over Keukenhof schreven. Een bloemententoonstelling die opengaat is leuk, maar het is niet altijd nieuws. Daardoor is niet gemakkelijk om in het nieuws te komen. Natuurlijk doen we hard ons best. Ook zijn wij ons altijd bewust van de bloembollensector. Wij willen die sector inspireren en ondersteunen. Het laden van het icoon – de tulp – is belangrijk, en daar zitten wij als woordvoering bovenop. Onder meer door op het juiste tijdstip een haakje uit te zetten. Denk aan het persbericht over de start van de meteorologische lente, afgelopen 1 maart. Naar aanleiding van dit bericht kregen we meerdere aanvragen van journalisten. Het nieuws was op tijd gezaaid.”